23 juni 2008

Målet är nått - dopklänningen är klar

Nu är dopklänningen äntligen klar!! På söndag blir dopet och jag har lovat Linda, Jolines mamma, att inte visa klänningen på bloggen innan dopet. Men jag måste få visa kragen som jag designat själv. Jag blev riktigt, riktigt nöjd med den!

Jag började med att sticka två släta varv, ett hålvarv och tre släta varv. Sen stickade jag mönstret till candle flame och maskade av så jag bara fick bladen kvar som uddar. Till sist så virkade jag en kant med fasta maskor runt kragen. Jag gjorde även en snodd och trädde igenom hålvarvet. Kragen kommer sitta som en haklapp.

Klänning och krage ligger just nu i tvättmaskinen för det fanns en del gula fläckar efter banderollen på några av garnerna. Detta syntes inte på nystanet men väl när det blev stickat i klänningen ;( Jag hoppas verkligen att det går bort i tvätten!!


2 kommentarer:

Linda sa...

Den är kalasfin! Bra att du inte visar hela klänningen, de är en bonus för de som kommer på söndag :P.

Soili sa...

Vilken fin krage du har gjort.
Supersnygg.Det ska bli spännande att se klänningen.