30 maj 2013

Långluva på gång

Ja, den kallas även halsduksmössa. Jag köpte en när jag var i Tallinn i vår men jag ville sticka en själv också. Jag köpte garnet, Teksrena, i en butik i gamla stan i Tallinn. Garnet är i 100% ull och varje nystan ligger på 100 g och är 350 m. Stickor som rekomenderas är 2-3½. Inte var det dyrt heller! Jag köpte ett kilo för 26 euro vilket blir ca 230 Skr!

Jag stickar just nu "på en hoft" och vet inte riktigt när jag ska maska av för att få den konformig men det ger sig kanske efter vägen. Det finns ett mönster på Ravelry som visar hur det är tänkt att den ska se ut men jag har ett mycket tunnare garn än i det mönstret så jag har räknat om maskantalet. Jag har lagt upp 150 m på rundsticka 3 sen får vi se hur det går :)




1 kommentar:

Soili sa...

En sådan långmössa ska nog tillverkas även hos mej...till hösten.
Kikar in fler gånger....
Hittade många inspirerande saker hos dej.
Tingeling från Solna.